A kecskék és én
Egyszer csak rájössz, hogy tanyán szeretnél élni, távol a világtól

Nolblog Saját blogom Segítség

Feltöltök

blogolok videót képet hangot

Ma olyan világvége hangulatom volt. Megfordult a fejemben, hogy el kellene adni a kecskéket. Nekik is jobb lenne, meg nekem is. Becsődöltem, nem tudom már finanszírozni a gazdaságot. Csütörtökön hoztak két bála szénát, 11 ezer forintért – ez nem rablás, ennyi az ára, nem volt eső, magas az ár.  A nyavalyások meg kiszöktek ma, és kikezdték a két bálát. Rosszul esett, mert ennek a szénának két hónapig ki kellene tartania, erre jönnek és széjjelbarmolják nekem a téli készletet. Kiderült, hogy már megint feladta magát a villanypásztor, persze csak a táp, de az éppen elég. Na, kicseréltük a tápot, talán nem jönnek ki ezek után, majd meglátjuk. Azért az közönségsiker lenne, mit műveltek, amíg kint jártak. Összetörtek mindent, amit lehetett, a kerti székek közül kettőnek már hiányzik egy lába, az asztalon ugráltak, mint a bolondok, de még a kukán is, úgy hogy az egész kert egy romhalmaz. Mennyiért tudnám őket eladni? A hét kecskéért, ha darabjáért 15 ezret kérnék, kaphatnék 105 ezer forintot. Ez egy hónap előnyt jelentene, nem többet, később viszont jönnének a hátrányai: tejet kellene vennem, meg sajtot, ráadásul elveszteném a kedvenc passziómat. Ma sokat voltam kint velük, nem győztek hízelegni, törleszkednek, teszik-veszik magukat, szeretnek, na. Most hogyan adjam el őket? Hogyan rendezzem el magamban, hogy talán mind egy szálig levágják őket?

Ahhoz, hogy tavaszig kitartsunk, kellene még négy bála. 22 ezer forint. Húzós. Nem tudom, mit akarok. Szeretem őket, de a józan ész azt mondja, hogy hagyjak fel az egésszel. Ha tanyán laknék, lenne kaszálóm, meg saját kukoricám, akkor másképp látnám a helyzetet, de így, kiszolgáltatva, semmi esélyem. Ha holnap azt mondják, hogy háromszor ennyibe kerül a takarmány, akkor annyit kell fizetnem érte. Előbb vagy utóbb, de bekövetkezik.

0
0 Jelentkezz be a szavazáshoz!

Hozzászólások

Eddig 72 komment érkezett ()

1. bicus (látogató)
2007. 11. 02. 23:44

Tudod, Pettra, ha tanyán laknál és nem volnának erő-és munkagépeid, semmivel se járnál jobban. A szénát le kell kaszáltatni, be kell báláztatni, hordatni. Ha kukoricát akarsz termelni, trágyát kell venni, odaszállíttatni, kiszóratni (7-8 kecske alól ami kijön, nem elég), szántani kell, szárat zúzatni, betárcsázni, meg csupa ilyen. Gépet venni a magunk féle nem bír. Az utóbbi időben már a bérmunka is olyan drága, hogy eben guba: termeled vagy megveszed.
Ezért nincsenek már birkáink, pulykáink, semmiféle haszonállataink. Tíz évig termeltük nekik a takarmányt, amíg győztük fizetni a gépmunkát, ami kevesebbe került, mintha megvettük volna az árpát, szénát. Már nem megy. Se termelni, se megvenni.
Nagyon hiányoznak. Leírhatatlanul. Amíg lehet, tartsd meg őket, akármilyen nehéz...

2. pettra (szerkesztő)
2007. 11. 02. 23:46

igyekszem, igyekszem. de a tényekkel előbb vagy utóbb szembe kell nézni.

3. Babette
2007. 11. 02. 23:47

Uh. Nem egyszerű passziód van. ( ...és ha csak mondjuk négytől válsz meg?

4. pettra (szerkesztő)
2007. 11. 02. 23:49

melyik négytől babette? mindegyiket egyformán szeretem. nigra, akit tavasszal a saját érdekében adtam oda, még ma is előjön álmaimban. ez nem olyan, mint amikor van száz disznód.

5. Babette
2007. 11. 02. 23:57

Tudom, vagyis gondolom, hogy nagyon nehéz lenne dönteni, könnyű messziről "ésszerű" tanácsokat osztogatni...

6. pettra (szerkesztő)
2007. 11. 03. 0:02

nekem még a gidákat se egyszerű eladni, ha valaki jön, hogy jó kis gidapörköltet szeretne, akkor azt mondom, hogy már mindegyiknek van gazdája. tudom, hogy hülyeség, mert haszonállatok, de ha látnád őket, ahogyan szeretnek élni, te sem döntenél másképp.

7. jano52
2007. 11. 03. 0:12

Drága pettra, együttérzésem. Én megtartanám azokat a jószágokat, amelyek a szívemhez nőttek, ameddig csak lehet, de ha az ember ebbe belepusztul, akkor melyik a jobb? Tanácstalan vagyok.
A megoldás a tenyésztés lenne, a szaporulat árából lehet táplálni a többieket. Ha pedig vevő jön, ki kell írni a kapura, csak a kkor veheti meg a gidákat, ha megigéri, hogy nem eszi meg őket. Végül is, igérni mindenki tud, és Te is nyugodtabb szívvel adsz túl rajtuk.

8. pettra (szerkesztő)
2007. 11. 03. 0:15

eddig ezt tettem, jano, mindenki hülyének nézett, mert miért érdekel engem a gidák további sorsa?

9. Hmmmm (látogató)
2007. 11. 03. 0:18


egyik helyen 190, másikon 210 forint literje a zacskós tehén tejnek. ha napi 2 litert átlagáron számolok, az egy hónapban 12 ezer forint.
talán mégse kéne felszámolni....ez mégis kecsketej, meg jöhet szaporulat...

10. jano52
2007. 11. 03. 0:18

Pedig ésszerű. Amikor az ember az autóját adja el, akkor is fáj a szíve, és nagyon is érdekli, ki lesz a következő gazdája. Hát, ha állatokról van szó, akkor még inkább fontos. Csak valahogy mégis be kellene látni, hogy a kecske Neked hobby állat, másoknak meg haszon állat! Ez nem könnyű, tudom.

11. jano52
2007. 11. 03. 0:19

Jut eszembe, itt Kőbányán, napok óta nem lehet tejet kapni. Tud valaki valamit?

12. Gigi
2007. 11. 03. 2:23

Hát nem tudom. Nagyon szomorú ez, és az is, amit Bicus ír. Hogy lehet az, hogy ebben az országban, ahol a mezőgazdaság mindig virágzott, és jó termőföldünk van, nem lehet állatot taratni, növényt termeszteni???

A rokonságom nagy része vidéken él, gyerekkorom nyarait ott töltöttem náluk, és elképzelhetetlen lett volna a porta állatok nélkül. Szörnyű ez! :(((

13. pettra (szerkesztő)
2007. 11. 03. 7:36

miért nem enged hozzászólni?

14. pettra (szerkesztő)
2007. 11. 03. 7:41

na, most már megy. három hozzászólást írtam már, és nem fogadta el. nem is értem. nem baj, leírom még egyszer: nem ráfizetéses a kecsketartás, mert valóban, azt is számolni kell, amit mi fogyasztunk el, és az nem kevés, emellett ha nem is nagy mennyiségben, de szoktak venni tejet és sajtot is, ráadásul a kicsik is hoznak hasznot - bár ezt inkább úgy kell venni, hogy visszahozzák, amennyibe kerültek, mert ugye ellés előtt nincs tej, és hat hétig, amíg szopnak, megint nincs. ezek a hónapok a legnehezebbek, amikor csak költeni kell rájuk, és nincs semmi kézzel fogható eredménye.

15. Csillagjáró (látogató)
2007. 11. 03. 8:15

Kedves Petra!
Ismerős a problémád. Én is városban élek , igazi tehéntejet veszünk,jelenleg 120 ft. literje és házhoz hozzák.
Ezzel a problémával találta magát szembe az a család is akitől a tejet vesszük. Teheneket tartottak de nem bírták lassan kifizetni a takarmányt sem. Magában a szaporulat nem fedezte a takarmány ára miatt keletkező egyre nagyobb veszteséget.
Segítséget nem várhattak, hiszen az öregek is kisnyugdíjasok ," banki kölcsönt meg csak a bolond vesz fel ingatlanra." /Ezt idéztem/:)
A probléma ugyanaz volt mint a te esetedben, vagy ők esznek vagy a tehenek.
Két választás maradt, eladják az állatokat így nem termelnek tovább veszteséget, vagy előre menekülnek!
Ők a következőt tették , bejárták a környéket és megkérdezték ki az aki venne házitejet, ők házhoz viszik, /fontos/, mivel két tehén volt, hamar eladták a tejüket. Folyamatosan szállították a család régi kocsijával, a tej mindig tiszta volt és jó illatú. Szájról szájra járt a híre hogy finom házi tejet lehet kapni, ennek okán egyre több szomszéd kérte meg őket a tejszállításra, tehenet vettek aztán megint tehenet vettek.
Muszáj volt hiszen a szaporulatra szükség van és az addig kieső tejet is pótolni kell.Plusz nem vesznek már tehenet hanem felnevelik.
Szóval ez történt. Papának, mamának, jut a nyugdíja mellé egy kis kiegészítés ( ami több mint a kettőjük nyugdíja).
Nem tudom segít-e amit leírtam, remélem ad valami ötletet nektek is.

16. Csillagjáró (látogató)
2007. 11. 03. 8:19

+t

17. pettra (szerkesztő)
2007. 11. 03. 9:13

néhányszor meghirdettem, hogy lehet tejet és sajtot kapni, voltak jelentkezők, akik jó ideig rendszeresen jártak, de mindig akadt, aki kellemetlenkedett: képes volt azért telefonálni, hogy megkérdezze: adózok-e a bevétel után, vagy hogy figyelmeztessen: nálunk tilos kecskét tartani. egyszer házhoz is szállítottuk a tejet, telefonon rendelték, de kiderült, hogy csak telefonbetyárok voltak...

18. pettra (szerkesztő)
2007. 11. 03. 9:14

persze teljesen igazad van, más szisztéma szerint kell árulni a tejet, adok magamnak még egy évet, és ha akkor se megy, feladom. (most kár lenne kuncsaftokat szerezni, mert nincs tej)

19. Hmmmm (látogató)
2007. 11. 03. 9:28


no igen, adózik-e? az már nem zavarja a kérdezőt, hogy az őstermelőknek egy bizonyos értékhatárig (talán évi 600 ezer?) bevallási és járulékfizetési kötelezettsége nincs.

20. pettra (szerkesztő)
2007. 11. 03. 9:41

őstermelő az, akinek van őstermelői igazolványa. állattartásra nem adnak ki őstermelői igazolványt olyan településen, ahol nem engedélyezett az állattartás. tehát nem vagyok őstermelő, ennél fogva nem illetnek meg az őstermelői kedvezmények. a kör bezárult.

21. Hmmmm (látogató)
2007. 11. 03. 9:47


akkor ehhez nem tudok mit hozzátenni, a Juliska néni meg 20 forintért adja a tyúktojást, amit a 30 tyúkja tojik naponta, mert ugye egyedül nem tudja megenni, aztán egy hét alatt hamar összejön neki 100 tojás.

22. pettra (szerkesztő)
2007. 11. 03. 9:56

és milyen horribilis plusz pénzre tesz szert havonta, mi?

23. Hmmmm (látogató)
2007. 11. 03. 10:10


háát, ha a megvett kukoricáját meg a tápot is beszámítjuk, akkor lehet neki a 62 ezer forintos nyugdíja kiegészítéseként vagy havi 6500 forint, épp a minap mondta, csináltatna a kertjében egy úszómedencét.

24. onagyz
2007. 11. 03. 10:16

Szar ügy.
De talán a legszarabb az országos cirkusz a kullancscsípte kecsketejjel. Egész gyerekkoromban kecsketejet ittam, forralatlanul. Gyakran úgy, hogy kifejtük, megittuk, robogtunk tovább (a környék tehenei tbc-sek voltak).
Nem tudom, mit lehetne tenni.
Lassan az egész országot elönti a latrina, amit a politikusnak nevezett bűnözőbanda tizennyolc éven keresztül gyártani merészelt. És még nem is látszik a vége.

25. pettra (szerkesztő)
2007. 11. 03. 10:29

ez a kullancs-história még a kecskéseket is összezavarta, most már azt kezdik mondogatni, hogy azért biztos, ami biztos, fel kell forralni. persze, ha eladod, akkor a vevőnek azt kell mondani, hogy forralja fel, de én semmi pénzért nem forralnám, pont a lényeg vész el akkor.
én már nem hiszem, hogy itt bármit is lehetne tenni, olyan mértékben van elszúrva az egész. erkölcsileg pedig oda kerültünk, hogy már az is tisztességtelen, aki eredendően nem lenne az, mert ez a minta, ezt követjük. olyanok lettünk, mint a mesebeli lételenország.

26. pettra (szerkesztő)
2007. 11. 03. 10:31

hmmmm, édesapám tartott tyúkokat, és nagyon precíz ember volt, a spájzban tárolta a takarmányt, és ceruzával a falra irkálta fel, hogy mennyi a kiadás és a bevétel. soha nem volt plusz pénz rajta, csak annyi volt a haszna, hogy bármennyi tojást ehettünk.

27. pettra (szerkesztő)
2007. 11. 03. 10:32

minden esetre jól meg kellene adóztatni juliska néni fekete pénzét.

28. jano52
2007. 11. 03. 11:03

Én mindig elgondolkodom azon, hogy a gazdák, és a kistermelők, miért nem fognak össze. Ha egy-egy régióban, vagy náhány településen önellátásra rendezkednének be, hogy mindenki jól járjon, ahogy pettra mondja, annyi haszna legyen belőle, hogy annyi tojást eszik, amennyihez kedve van, akkor véget lehetne vetni, ennek az ördögi körnek. Lehet, hogy a piacgazdaság működik, úgy általában, de az izraeli kibucok mintájára, vagy ahhoz hasonló módon, miért ne lehetne, boldogabb kis közösségeket létrehzni, nem törődve azzal, hogy mit szól ehhez a EU, vagy a mindenkori hatalom. Kit érdekelne akkor a kereskedők vérszívása, spekulációja. Aki meg városokban lakik, és ekét gyárt, meg traktort, az cserélje el élelmiszerre. Vagy ezt hívták ősközösségnek? Nosza!:)))

29. bicus (látogató)
2007. 11. 03. 12:13

Janó, nagyon érdekes, amit írsz, és főleg megfontolandó. A következők miatt (is):
Hollandiában, a Hoogeland körüli térségben a gazdák egymással szövetkezve mozgó boltot működtetnek, azaz egy buszból árulják friss zöldségeiket és bizonyos feldolgozott termékeiket (pl. sajtokat), több településen is. Nincs felvásárló-nagyker-kisker lánc, mindenki jól jár.
Ezt nálunk is meg lehetne csinálni, ha az őstermelők összefognának.
A takarmánytermelők is szövetkezhetnének. Olcsóbban termelhetnének, ha nem a külön pár holdas-hektáros földjeiket művelnék, még akkor is, ha azok egymás mellett vannak. Nem lenne szüksége mindenkinek saját több milliós gépre, nagy tételben olcsóbb a trágya, műtrágya, vetőmag, növényvédő szer, nagy tábla művelésénél ésszerűbb és gazdaságosabb a gépkihasználás, stb. Most rettentő drágán termelnek, emiatt rettentő drágán adják el, amit termeltek (mert nekik is meg kell élni valamiből).
Nem akarok én okoskodni, mert minek. Agrárszakemberek dolga lenne átformálni a mezőgazdaságot az új világ új követelményei és lehetőségei szerint.

30. Csillagjáró (látogató)
2007. 11. 03. 12:17

re-28,29

vajomnmiért nem történnek meg ezek a logikus lépések?

31. Csillagjáró (látogató)
2007. 11. 03. 12:19

vajon miért

32. Hmmmm (látogató)
2007. 11. 03. 12:23


Szép az elképzelésed Jano, csak ma ez nem működne. Például nem egy esetről hallottam, ahol a kisebb település kiskirálya rendszeresen rászabadította az ellenőrzést a vetélytársára, aki a végén bedobta a törülközőt. Érdekes módon az ellenőrzés viszont őt eddig elkerülte.

Épp a minap olvastam, az orosz piac akár a teljes almatermést át tudná venni, de ugye a leépítés után sokan kivágatták az almafáikat. Állítólag nagy az igény, főként Moszkvában, a magyar zöldségekre is.
(kár volt anno szétverni az orosz kereskedelmi kapcsolatokat)

33. Hmmmm (látogató)
2007. 11. 03. 12:25


aztán ugye, ha valaki el kezd tárgyalni az orosz féllel, rögtön ki van kiálltva ruszkibérencnek, meg hogy ki akarja árusítani az országot :)))

34. sírni könnyebb (látogató)
2007. 11. 03. 12:28

jano:
mert ehhez ész is kell, és akarat.

35. Hmmmm (látogató)
2007. 11. 03. 12:33


34-re

semmi gond, akarj vidéki településre költözni, aztán csináld meg. csak számíts arra, hogy ha simán lakosnak költözöl, akkor is kell vagy 20 év, hogy befogadjanak, ha meg a helyi kiskirály veszélybe érzi a saját vállalkozását, megnézheted magad :))

36. Gigi
2007. 11. 03. 12:34

29-re:

Bicus, feltatláltad a spanyol viaszt. Működtek ugyanis ilyen közösségek, úgy hívták őket: termelő szövetkezet. Igaz, akkor diktatúra volt, ami eltorzította a dolgot, de egy demokráciában működő TSZ-nek volna esélye a túlélésre. Nyilván nem véletlen, hogy Illetékes Elvtársak ezt nem akarják. Hova lenne a politikusok nimbusza, ha Magyarországon működő mezőgazdaság lenne?

37. Gigi
2007. 11. 03. 12:36

28-ra:
Jano, ez utópia. És hol jön a képbe az APEH? APEH nélkül ma, Magyarországon levegőt se vehetsz! Képzeld el, ha nem folyna a költségvetésbe a pénz! Hanem a gazdák zsebében maradna! Megrövidítenék vele a politikusainkat, mert annál kevesebbet tudnának lenyúlni vagy elpazarolni. Hogy képzeled, hogy ebbe belemennének?

38. bicus (látogató)
2007. 11. 03. 12:43

Heveny politikai érzületből bűn volt szétverni az orosz kereskedelmi kapcsolatokat, meg az európai hírű mezőgazdaságot is. Ezt nem a "nép" akarta, csak néhány "politikus", akinek a tyúkszemére léptek anno.
Most viszont a nép szívja a következményeket, mert a néhány politikus továbbra is jól él, nincsenek gondjai.
Ez persze nem segít Pettrán meg a sorstársain.

39. bicus (látogató)
2007. 11. 03. 12:51

Gigi, az őstermelők adómentességének határa milliós nagyságrendű bevétel. Őket tehát nem zavarja az APEH. Sokkal inkább a jogszabályi háttér hiánya.
A "diktatúra" az 1970-es évektől már nem torzított semmit a mezőgazdasági termelőszövetkezeteken. A falvak soha nem látott fejlődésnek indultak, volt mindenkinek munkahelye. Az egész egy csapásra összedőlt és maga alá temetett mindenkit a rendszerváltás után. Mint még néhány akkori átgondolatlan intézkedés. Egyikre sincs gyógyír azóta sem.

40. Hmmmm (látogató)
2007. 11. 03. 13:06


39-hez

ha minden igaz, évi 600 ezer forint fölött csak akkor, ha mellette kötségelszámolást vezet, vagyis bevételeit is őstermelői tevékenységével kapcsolatos kiadásait "könyveli".

a mezőgazdaság mélyrepülése meg akkor kezdődött, amikor a szakági miniszter "soha nem látott magasságok"-ról szónokolt, jól is járt az azóta egyéni nagygazdává vált szűk támogatói köre:))

41. Hmmmm (látogató)
2007. 11. 03. 13:37


Címe miatt ide kívánkozik:

Most kezdődött a fűtési szezon, keletje van a tűzifának. Erdőjével küszködőt nem nehéz találni, hisz’ törvény kötelezi az erdőgazdálkodásra, lopják tőle a fát, pótlása meg költséges. No, ügyes emberünk megveszi tőle, de nem ám a maga nevére, hanem egy csóró nincstelenére. Aztán neki áll, és kivágja az összes fát újratelepítés nélkül. A keletkezett természeti kárt meg a tulajdoni lapon szereplőn próbálnák behajtani.
Jó, mi?

42. bicus (látogató)
2007. 11. 03. 13:39

Rosszul írtam. Nem adómentesség, hanem adókedvezmény. Az őstermelő összevont adóalapja utáni adóját 100 ezer forinttal csökkenti, 6 millió forint bevételig. Ha a bevétele a 6 milliót meghaladta, nem érvényesítheti a kedvezményt.
Nos, egy őstermelő, akinek egyéb jövedelmező foglalkozása nincs, nehezen hoz össze még 6 milliót is egy évben. Az igazi őstermelő gyakorlatilag nem fizet adót. Hogy ezért esetleg kicsit könyvelgetnie kell? Istenem. Kibírja. Másrészt ha könyvelővel csináltatja, a könyvelés díját költségként levonhatja.
Ha a bevétele a 600 ezer forintot nem haladja meg, akkor még bevallást sem kell készítenie.

43. pettra (szerkesztő)
2007. 11. 03. 13:48

könyvelést nem vezetek, viszont van egy kecskedobozom, oda teszem a bevételt és onnan finanszírozom a kecske-kiadásokat. tavaly ilyenkor még volt benne annyi, hogy futotta a téli szénára, most tök üres, úgy hogy már igencsak el vannak nekem adósodva a lányok.

44. pettra (szerkesztő)
2007. 11. 03. 13:51

amit lehet, a termelőtől veszek, csak az a baj, hogy nem ismerjük egymást, meg aztán nem mindegyik termelő olyan ám, hogy baráti áron adja a terményét. van itt egy almáskert, ott szoktunk almát venni, szedd magad alapon, gyönyörű az alma, és nagyon olcsó. a tojást is háztól vesszük, aztán ezzel vége is van, mert más nem kapható.

45. bicus (látogató)
2007. 11. 03. 13:56

Kecskedoboz - ez jó. Hogy üres, az nem jó.
Egy időben minden takarmányvásárlás után eltettem a blokkot. Amikor levágtuk a pulykákat, előszedtem a blokkokat, összeadtam, hogy mennyit költöttünk az eleségre. Utóbb aztán ilyenkor a szívemhez kaptam, hogy mennyi húst vehettem volna annyi pénzért - de megvigasztalódtam, mondván, legalább tudom, hogy mit ettek, azaz mi mit fogunk enni. Hogy becsaptam magam? Tulajdonképpen igen. Most már mások csapnak be. És azt sem tudom, mi az, amit megeszünk.

46. Gigi
2007. 11. 03. 14:01

Bicus, ha van miből levonni a könyvelő díját. Mert a nincsből nincs mit levonni, csak a költség van azzal is. Úgy szeretem, amikor azt mondják, hogy ha vállalkozóival csinálsz ezt meg azt, akkor ennyi meg annyi pénzt levonhatsz az adódból költségként. Na de előtte akkor is neked kell leperkálni azt a pénzt, aztán vagy lesz miből levonnod, vagy nem.
Ez a költségként elszámolás nem egy adósságeltüntető, pénzcsináló varázspálca ám.

47. Gigi
2007. 11. 03. 14:05

Sőt, előbb meg kell termelni azt a jövedelmet, aminek az esetleges adójából bármit elszámolhatsz költségként. Az úgy van ám legtöbbször, hogy van a kiadás, a költség, ugye, mert ez is kell meg az is kell, aztán a befektetés miatt egy csepp profit nem marad. Csak tudnám, hogy tudott ilyen sokáig működni a tőkefelhalmozó nyugati demokrácia. Különben meg mindegy, amihez itt mi magyarok hozzáfogunk, azt úgy szúrjuk el, ahogy van. Lásd: kapitalizmus.

48. Gigi
2007. 11. 03. 14:06

Izé, szocializmus, azt szúrtuk el, a kapitalizmust még csak most barmoljuk szét, a demokráciával együtt.

49. pettra (szerkesztő)
2007. 11. 03. 14:06

igen, bicus, itt lehet a kutya elásva: ha a tevékenységemre ráköltök egy rakás pénzt, és utána ugyanott vagyok, mint hogyha megvettem volna készen a boltban, akkor ott valami nem stimmel. ráadásul a temérdek munkát nem is számoljuk, pedig az is ráfordítás, így aztán valóban nem éri meg foglalkozni vele. pedig ennek nem így kellene lennie. persze ha más műfajra fordítjuk át: ha nekiállok itthon benzint gyártani, biztosan sikerülni fog, de nyilván sokkal magasabb önköltségi áron, mint ahogyan azt egy olajfinomító előállítja. mindent akkor kifizetődőbb csinálni, ha nagyban csinálja az ember - egy vagy két kecske nem kerül sokkal kevesebbe, mint hét, de ötszáz kecske már biztosan hasznot termel, még úgy is, ha azt már képtelen az ember egyedül csinálni, mert nyilván két-három embert el tudnak tartani. tehát szövetkezetet kellene létrehoznom, nagy hodállyal, sok kecskével, persze ahhoz már nem lenne kedvem, mert én így szeretem csinálni. különben is azt mondják, addig okoz örömet a kecskézés, amíg annyian vannak, hogy mindegyiket a nevén tudod szólítani. egy többszázas nyájban nincs is nevük szegényeknek.

50. jano52
2007. 11. 03. 14:17

Gigi, tökéletesen igazad van. Ez a lényeg. Az utópiáról annyit, hogy Jugoszláviában anno, éppen ilyen összefogás révén működött jól a mezőgazdaság, mert a kis gazdaságok rájöttek az összefogás lényegére (utak, kereskedelem) az állam csak segített, de nem diktált(!). Itt is vannak (voltak) kísérletek. Amikor több falu vett egy traktort. Csak akarat kérdése. Nem számit APEH, a politika, mind le van tojva. A kiskirályokat meg el kell kergetni. Erre is volt (van) példa. A demokrácia ebben nem lehet akadály, az olyan lesz, amilyennek mi csináljuk. Higgyetek benne!!! Nincs recept rá.

51. jano52
2007. 11. 03. 14:20

49 pettra
Kedves pettra, Neked meg el kellene dönteni, hogy mit akarsz. Ha hobbyt, akkor ahhoz milliomosnak kellene lenned. Ha gazdálkodni, akkor bizony szükség van a létszám optimalizálására, mert meg kell termelni a költségeket. Ez törvény, nem érzelmi kérdés.

52. birovica (látogató)
2007. 11. 03. 14:40

Lehet, hogy mi is utoljára tartunk malacokat. Amikor 4 éve ide költöztünk, úgy örültünk a disznóólnak, a házhoz tartozó szántóföldnek (a hostélynak), ahol majd megtermeljük a malacok táplálékát. Eddig ment is minden rendben. Az idén azonban aprócska kukoricacsövek termettek, talán még az idei malacoknak sem lesz elég, nemhogy a jövő évieknek. Már gondolkodtunk, hogyan segíthetnénk magunkon. Esetleg egy malacot tartsunk. Ilyen drága eleség mellett az is nagy luxus lenne.
A tyúkok számát is minimálisra csökkentettük, hogy ne egyék el a kukoricát a malacok elől. Én igazán pozitív gondolkodású vagyok, azonban tartok a következő évektől.
Ilyen kukorica árak mellett viszont (várhatóan) olcsóbbak lesznek jövőre a malacok, csak attól félek, hogy nem elég olcsóak a mi számunkra.

53. pettra (szerkesztő)
2007. 11. 03. 14:53

birovica, a malacok most is nagyon olcsók, szoktam nézni a használlat apróhirdetéseket, 3000 és 6000 között adják a választási malacokat, ami tulajdonképpen érthető, mert ha nem adja el, sokkal többe kerül az etetése. attól tartok, hogy tavasszal a gidákra se lesz kereslet, és már rémeket látok, mit csinálok velük, ha a nyakamon maradnak?

54. olajos
2007. 11. 03. 16:03

Én vennék tőled egy kecskét:-)
És nem vágnám le, mert nem vagyok barbár gyilkos. Na, lebótoljuk?;-)

55. pettra (szerkesztő)
2007. 11. 03. 16:20

ok, felveszlek a listára, és ha megválok tőlük, akkor szólok - ámbár nem biztos, hogy jó döntés, nem vágod le, rendben, de veszélyesen élsz, megfontolandó:)

56. jano52
2007. 11. 03. 16:28

Pettra kedves, próbáltál már fúrni a telkeden? Ha találnál olajat, vagy legalább építenél egy olajfinomítót, akkor telne belőle a hobby-kecskékre.

57. pettra (szerkesztő)
2007. 11. 03. 16:51

most, hogy mondod, tényleg. fúrok. ha olajat nem is, hévizet talán találok. vagy valami mást.

58. kalimpa
2007. 11. 03. 19:37

Pettra!
Nem lehetne valami különleges és drága sajtot készíteni és eladni valakinek? Én hülye vagyok az egészhez, nem értek hozzá, de a bio is nagyon drága. Jaj ne add el őket! És ha eladnád, akkor miből élnétek?

59. kalimpa
2007. 11. 03. 19:38

Te figyelj! és a vdéki turizmus? Az most fellendülőben van!

60. pettra (szerkesztő)
2007. 11. 03. 20:00

kalimpa, majd egyszer mégiscsak eljöttök hozzám, és akkor mindent megértesz. most nem időszerű a sajton gondolkodni, mert nemlétező tejből nem lehet sajtot csinálni, de a legnagyobb baj, hogy zugkecskéim vannak, ezáltal én is egy zugtartó vagyok, nem ugorhatok nagyokat, örülhetek, ha nem tiltanak ki a városból a kecskéimmel együtt. nem ebből élünk, jól is néznénk ki, hallod, ezt csak kiegészítésnek szeretném, de nem igazán jön be...

61. bicus (látogató)
2007. 11. 03. 20:24

Gigi, itt most idézhetném a Médiamarkt reklámszövegét, tudod melyiket...
A könyvelői díj ügye csak azért került szóba, mert hozzá tartozik az őstermelői adókedvezményről szóló passzushoz.
Nyilván tudom, hogy előbb ki kell fizetni, aztán jön a levonás.
Hm? :)))

62. Hol a pénz (látogató)
2007. 11. 04. 16:06

Jo volt olvasgatni soraitokat de a mezzögazdaság nem a Tszek szétverése miatt került ide. Többet foglalkoznátok vele talán értenétek mi kerül az aszalotokra. Hozzák be nyugatrol a lejárt szavatosságu terméket talán ingyért met nem kell megsemmisiteni. Ilyen maffia környezetbenn se Tsz se Östermelö nem tud gazdasgossan termelni. Helyi vágohidon pár éve dolgoztak fel 1959-ben levágott marhát a bélyegzö szerint, nem nappal ÉJJEL.

63. olajos
2007. 11. 04. 19:48

Igazad van Pettra, nem sodorhatom a kecskét is veszélybe. Pedig már lélekben ráálltam az albán-típusú önellátásra. :-) Úgy vezetek Zsigulit,mintha azzal láttam volna meg a napvilágot. Szerintem a fejés is menne...Úgyhogy írj csak fel a listára. Ezt az írásodat meg kinyomtattam, úgy tetszik. 15 éve lehetett, amikor Kisgyőrnél megálltunk a férjemmel és a gyerekekkel. (Borsod megye, nevéből következik, ugye:-) Abban a pillanatban öt kecske rohant ki az egyik udvarról és föl az autó motorház tetjére és a tetőre. Egy kis megvadult bak, a szarvával a szélvédőt öklelte. Döbbenten ültünk és fogalmunk nem volt, hogy mit kéne csinálni. Azt tudtuk, kiszállni nem akarunk.

64. pettra (szerkesztő)
2007. 11. 04. 20:13

nem csodálom, hogy kicsit összerezzentetek, főleg, ha bak is volt közöttük, mert azok kiszámíthatatlanok, nem véletlen, hogy a kutyáim a kecskék közelébe se mernek menni. messziről ugatják őket, aztán ha valamelyik rájuk néz, már rohannak is rémülten. a fejés se egy nagy kunszt, engem se tanított senki, benne van a kecskében a tej, és rájössz, hogyan lehet kipasszírozni belőle.
és mi lett a vége? jött a gazda, vagy megunták?

65. gaudila
2007. 11. 04. 20:25

Ma , mint majdnem minden vasárnap, odamentem a "kecskés" emberhez és vettem tőle sajtot. Mséltem rólad egy kicsit. Neki nyolcvan kecskéje van és tanyán élnek. Nagyon edves ember.Ő az állatok között látja el a teendőket, meg árul, a felesége csinálja a sajtot, túrót.
Itt laknak a közelünkben, de még nem látogattam el hozzájuk.

66. gaudila
2007. 11. 04. 20:26

Mármint a piacon.:)

67. gaudila
2007. 11. 04. 20:26

mentem oda a férfihoz...

68. gaudila
2007. 11. 04. 20:27

edves=kedves ...befejeztem:))

69. pettra (szerkesztő)
2007. 11. 04. 20:31

nyolcvan kecske? az már igen!

70. dmolnar (látogató)
2007. 11. 05. 13:18

Szegény Pettra... Nagyon sajnállak, meg a kecskéidet is. Amíg lehet és hagyják, addig tarts őket, a saját kedvedre, ne azért mert hasznot hoznak. Előbb utóbb nagy valószínűséggel úgyis fel kell adnod ebben a városi környezetben. Menekülés egyfelé van csak. Az állomány szaporítása, saját takarmánytermelés. Ahhoz meg tanya kell, meg föld és gép. Kezdjél gyűjteni...

71. pettra (szerkesztő)
2007. 11. 05. 13:32

gyűjteni kár lenne, mert mire összegyűlne valamennyi, már az unokáim is mamunak mondanák a hamut. lottón kéne nyerni, az egyből megoldaná a gondjaimat. a feladás egyre valószínűbb, aztán majd azt mesélgetem a hátralevő életemben, hogy milyen volt, amikor nekem kecskéim voltak...

72. bicus (látogató)
2007. 11. 06. 19:19

Pettra,
én már azt csinálom! Mesélem, hogy amikor nekünk birkáink voltak...:)

Írja meg véleményét, kérdéseit!

A szövegben nem lehet HTML-t használni, a linkeket pedig automatikusan aláhúzzuk. Az email cím megadása kötelező, de az oldalon nem jelenik meg. Ha van felhasználóneve, itt bejelentkezhet.

Hozzászólás:
 
Az IP-címedet megjegyezzük, de ezt csak a komment spam jellegének vizsgálatához használjuk fel.